‘Elektrische auto in 2030 goed voor 75 miljoen euro extra letselschade’

Meer elektrische auto’s op de weg, betekent ook meer zwaar letsel in het verkeer. Volgens onderzoeksbureaus Trend-Rx en Automotive Insiders houden de voorspellingen over slachtoffers van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) geen rekening met de opmars van de elektrische auto in Nederland. In hun vandaag verschenen rapport gaan de onderzoekers uit van ruim 1.400 extra zwaargewonde verkeersslachtoffers in 2030. Allemaal direct toe te schrijven aan EV’s.

“De crux zit met name in de massa van elektrische auto’s”, vertelt onderzoeker van Trend-Rx Arno Onink. Gemiddeld zijn EV’s zo’n 250 kilo zwaarder dan auto’s met een verbrandingsmotor. Daardoor verdrievoudigt volgens Onink de kans op zwaar letsel bij een aanrijding tussen personenauto’s. “Waar word je liever door aangereden, een Fiat 500 of een bestelbus? Dat is simpel, maar tussen een Fiat 500 en een Tesla Model S is het gewichtsverschil bijna net zo.” Het probleem in Nederland is volgens Onink de populariteit van de kleine, lichte stadsauto. Hoe groter het gewichtsverschil, hoe groter de potentiële schade.

Jaarlijks 75 miljoen extra aan letselschade

Het rapport van Trend-Rx en Automotive Insiders doet voorspellingen over de ontwikkeling van de elektrische auto in Nederland. Tegen 2030 zullen er volgens Onink zo’n 2,38 miljoen rondrijden in Nederland. Dat heeft grote consequenties voor autoverzekeraars. Zo wordt de hogere schadefrequentie van EV’s steeds evidenter. Onink houdt het voor 2030 op 11 procent meer dan schadegevallen dan conventionele auto’s. Hij becijfert dat de letselschadelast daardoor jaarlijks met 75 miljoen euro toeneemt.