Slachtoffers wachten tevergeefs op hulp

Hulpvragen van tienduizenden slachtoffers van misdrijven en verkeersongelukken komen niet of verkeerd binnen bij Slachtofferhulp Nederland. Dat komt doordat bij de politie nogal eens wat misgaat bij het aanvinken, bevestigt een woordvoerster van de hulporganisatie. Regelmatig hangen slachtoffers boos aan de lijn bij Slachtofferhulp omdat ze tevergeefs op hulp wachten.

De politie krijgt jaarlijks ongeveer 225.000 aangiftes van ernstige misdrijven en verkeersongevallen waarbij een slachtoffer is. Daarvan krijgt Slachtofferhulp volgens de eigen cijfers slechts in 195.000 gevallen informatie doorgezonden. 50.000 daarvan zijn ook nog eens niet correct, maar daarvan kan de organisatie in 35.000 zaken de juiste gegevens achterhalen. Per saldo valt zo’n 20 procent van de slachtoffers tussen de wal en het schip.

Slachtofferhulp Nederland is in overleg met de politie over een oplossing zonder dat de privacy van de aangevers in het geding komt.

De politie kan de cijfers niet bevestigen, maar zegt in een reactie het probleem te herkennen. „We zijn constant in gesprek hierover en kijken naar mogelijkheden om het proces te versimpelen. Automatische doorgifte kan niet in verband met onder meer de privacy. Sommige aangevers willen echt niet dat hun gegevens naar anderen gaan”, aldus een woordvoerster.

bron: De Telegraaf 17 februari 2015

Wilt u direct contact en kosteloos en deskundige hulp? Neem dan telefonisch contact op met DB Letselschade of vul het contactformulier op de website in.